Avataan kokemuksen ovi kasteeseen

Miten selittää kasteen syvyyttä nuorille vanhemmille, jotka ovat vieraantuneet kristillisyydestä, eivätkä tiedä, miksi kastaa lapsensa? Iso osa kaupunkien nuorista aikuisista on etäällä kirkosta, sen kielestä ja perinteestä.  Heidän sitoutumisensa on pistemäistä ja elämyksiin pohjautuvaa. Kirkko on heille palveluorganisaatio, jonka toimintaa verrataan muihin palveluntuottajiin. Kastamattomuuden vaakakuppiin lisää painoa humaani vapauden (harha-)ajatus siitä, että lapsi voi itse valita oman uskontonsa aikuiseksi tultuaan.


Tätä kysymystä pohdimme jo viisi vuotta sitten parinkymmenen papin voimin tunnustuksen pastoraalikurssilla. Teimme draamaa tilanteesta, jossa isovanhempien pyytämä pappiparka joutui esittelemään vastahakoisille nuorille vanhemmille, mitä hyvää kaste heidän pienokaiselleen antaisi. Nyt problematiikka on osa työni keskeistä sisältöä vuoden 2018 alusta alkaneen Kaste ja kummius –hankkeen myötä.


Katugallupimme mukaan yksi merkittävä perustelu oman lapsen kasteelle on liittyminen suvun perinteisiin ja sukupolvien ketjuun. Kaste ei kuitenkaan tyhjenny kivaksi nimenantojuhlaksi, eikä pistemäiseksi rituaaliksi, jolla liitytään sukuun ja seurakuntaan. Kaste on sakramentti, Jumalan pyhä salaisuus. Kirkkomme opin mukaan siinä ei lahjoiteta vaatimattomasti juhlahetkeä tai jäsenyyttä, vaan itse Jumalan armo ja pelastus.


Millainen kieli voi avata kasteen lahjaa? Jos ihminen ei ”puhu kristillisen opin kieltä”, siis ymmärrä kasteen opillista perustelua ja pidä sitä merkittävänä, niin onko peli pelattu?


Tunnustuksen pastoraalikurssilla tutustuimme myös Martin Lönnebon ajatukseen uskonnon viidestä kielestä. Sen mukaan opin kieli on vain yksi portti uskonnolliseen todellisuuteen. Muut ovat kultin kieli, toiminnan kieli ja kokemuksen kieli. Näiden ytimet yhdessä muodostavat ykseyden kielen.


Kun opin kieli ei enää aukaise kasteen merkitystä kirkon nuorille jäsenille, pitäisikö meidän opetella käyttämään toisenlaista kieltä, kokemuksen kieltä? Kutsua ihmiset sisään Jumalan salaisuuksien maailmaan ovesta, jossa he voivat tavoittaa kasteen syvyyden aisteillaan ja tunteillaan. Kumpi sinut vakuuttaa paremmin: tieto siitä, että lapsi vapautuu kasteessa kuoleman ja synnin vallasta vai kokemus, jossa pieni vastasyntynyt nyytti ympäröidään siunaavin käsin. Symbolit, runous ja aistielämykset puhuvat kokemuksen kieltä. Syli, kädet, siunaus. Jumalan kämmenellä. Veden salaisuus. Suoja kohdussa ja kasteen myötä myös elämässä. Kokemuksen kielen korostaminen ei tarkoita muiden kielien väheksymistä tai tyhjäksi tekemistä, vaan kyse on enneminkin sisääntulojärjestyksestä. Opin kielen ovea voi halutessaan avata kokemuksen kielen jälkeen.


Katri Vappula, Kirkon kasvatus ja perheasiat



Kommentit