Pääsin taannoin suuren veden taakse pohtimaan yhdysvaltalaisten
kollegoiden kanssa vielä suuremman veden merkityksiä. Institute of Liturgical Studies järjesti 70. konferenssinsa
Valparaisossa teemalla: Vedessä pesty –
kuinka kaste muokkaa meitä.
Tahto kasteeseen liittyvien symbolien tekemisestä suuriksi
jälleen eli vahvana. Symbolien tulee olla riittävän suuria ja esillä. Se, mikä
on poissa aistien ulottuvilta, on poissa myös mielestä. Symbolin tuominen
koettavaksi tuo symbolin välittämän todellisuuden iholle ja jopa sen alle.
Tämän päivän ihminen elää ympäristössä, jossa kuvilla ja
symboleilla on suuri rooli. Symbolit ovat läsnä kaikkialla – työssä, koulussa
ja vapaa-ajalla. Kuvat tukevat sanallista viestintää tai jopa korvaavat sen.
Kirkolle tämä ei ole sinänsä mitään uutta. Kirkolla on sekä sana että rikas ja
elävä kuvasto. Symbolit välittävät sitä, mitä sanoilla ei tavoiteta.
Mutta millainen kuva pieni ja mahdollisesti jopa vedetön
kastemalja on Kaislamerestä, johon faraon sotavoimat tuhoutuivat tai
Jordanista, jossa Jeesus kastettiin? Miten syrjässä ja pois tieltä oleva
kastemalja välittää mielikuvaa armosta, jonka varaan kristitty päivittäin
jättäytyy ja joka jatkuvasti yllättää ihmisen? Kuinka selkeästi olohuoneen
nurkassa vietetty perhejuhla kertoo siitä, että kaste tekee ihmisistä kaikkialla
maailmassa siskoja ja veljiä?
Konferenssissa kerrottiin kastemaljoista, jotka on täytetty
vedellä ja siirretty paikoille, joissa messuun kokoontunut väki kohtaa ne –
vaikkapa ovella tai matkalla ehtoolliselle. Suuria kastemaljoja on rakennettu
pienten tilalle. Joissain kastemaljoissa vesi virtaa jatkuvasti ja tulvii
reunojen yli. Upotuskaste onnistuu muutamissa luterilaisissa kirkoissa siinä
missä vedellä valelukin.
Pääsiäisyön messun merkitys on kasvanut monissa
seurakunnissa. Se on täynnä kastesymboliikkaa – ja yhä useammin myös
varsinaisia kasteita. Pienen päänkuivausliinan käyttämisen sijaan perheelle
saatetaan antaa pyyhe, johon koko vauvan saa käärittyä ja jota pienen lapsen
perheessä tarvitaan arjessakin. Muuan pappi kutsuu kasteen jälkeen lapset
upottamaan kätensä kasteveteen ja pirskottamaan vettä kaikkien läsnäolijoiden
päälle.
Niin, vettä kaikkien päälle. Konferenssissa useat puhujat
muistuttivat siitä, että jokainen kaste muuttaa koko kirkkoa. Ihmistä ei
kasteta vain häntä itseään varten vaan koko maailmaa varten. Kaste on
ratkaiseva tekijä kristityn ja koko kirkon identiteetille. Asia on valtava,
miksi siis symbolit eivät olisi.
Rehellisyyden nimissä on todettava, että minut on kastettu
kotini olohuoneessa suhteellisen pienellä vesimäärällä lähipiirin ollessa
läsnä. Kasteen merkitys on silti auennut ja aukeaa yhä. Kaste on suurempi kuin
symbolit – mutta sen ei pidä johtaa symboleiden merkityksen vähättelemiseen.
Me voimme tehdä symboleista näkyviä. Jumala puolestaan voi
symbolien avulla muokata meitä yllättäviinkin suuntiin.
Timo-Matti Haapiainen
projektisihteeri, kirkon strategia- ja tulevaisuusselontekohankkeet
Kommentit
Lähetä kommentti